пятница, 8 мая 2020 г.

Завдання для 6 класу за 08.05.20

Концерт. Симфонічна фантазія, поема

Твори, які називаються «концертами», уперше з'явилися в Італії як вокальні, а не інструментальні. Однак у їх виконанні могли брати участь й інструменти. Згодом концертом почали називати твори для голосу в супроводі інструментального акомпанементу; виникли хорові концерти.



Концерт — жанр симфонічної музики; музичний твір, що зазвичай складається з трьох частин і призначений для виконання одним або кількома інструментами та оркестром.

Принцип «змагання» поступово проникав і в суто інструментальну музику. Зіставлення звучання всього ансамблю (тутті) з декількома інструментами (соло) стало основою кончерто гроссо — жанру, що отримав поширення у творчості А. Вівальді, Й.-С. Баха та інших.

Згодом склався також тип сольного тричастинного концерту для клавіру, скрипки та інших інструментів у супроводі оркестру. Яскравого втілення він набув у творчості В.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена.

Темп першої частини концерту, як правило, рухливий, другої — повільний. Музика другої частини виражає піднесені роздуми — споглядання. Третя частина — фінал — швидка, життєрадісна, нерідко пов’язана з народно-жанровими джерелами. Так будується концертний цикл, який утвердився у творчості композиторів-класиків. Пізніше з'явилися одночастинні концерти (Ф. Ліст, Д. Бортнянський).

Але термін «концерт» має й інше значення. Неважко здогадатися, що слово «концерт» позначає й особливу форму презентації музики: це публічне виконання музичних творів за заздалегідь оголошеною програмою, яке відбувається в спеціально обладнаному для цього приміщенні — у концертних залах або філармоніях.

Алессандро Марчелло, Концерт ре мінор для гобою і струнних.


Дмитро Бортнянський, Концерт ре мажор для чембало (фортепіано) з оркестром.



Чи полюбляєте би фантазувати? Імовірно, немає на світі такої людини, яка б ніколи не мріяла або не фантазувала. У музиці є навіть п'єси, які так і називаються — фантазії.



Фантазія — жанр інструментальної музики, зокрема симфонічної; твір вільної форми фантастичного змісту.

У минулому композитори намагалися надати своїм композиціям чітко визначеної форми, наприклад, рондо або сонати.

Якщо композитор відчував потребу у вільному вираженні своїх вражень, уявлень та емоцій поза межами усталених форм, чудовим виходом для нього було звернутися до фантазії — найбільш вільної форми з-поміж інших.

Назва цього жанру походить від грецького слова «фантас», що означає «уява». Із плином часу фантазія набуває дедалі вільнішого характеру, образні межі її розширюються.

Оскільки композиція іменувалася «фантазією», митець мав змогу відійти від канонів, властивих музичним формам. Тому його не можна було звинуватити в порушенні усталеної музичної структури, оскільки фантазії її не мали.

У фантазії композитор презентує слухачеві головну музичну тему на самому початку твору, далі — ніби імпровізує на задану тему, змінюючи засоби музичної виразності. Митець продовжує музичний розвиток так, як підказують йому серце, власні почуття й емоції, уява і фантазія.

Вольфганг Амадей Моцарт, Фантазія ре мінор (у фортепіанному виконанні й у виконанні оркестру під керівництвом Поля Моріа).


Відомий композитор Ян Сібеліус увійшов в історію симфонічної музики як творець жанру програмної симфонічної поема. Ця назва викликає миттєві асоціації з атмосферою поезії і наочно відображає зв'язок музики і літератури. Жанру поеми, які фантазії, притаманний вільний розвиток музики.
  Ян Сібеліус (1865—1957) — фінський композитор шведського походження. За життя отримав світове визнання як композитор-симфоніст, автор симфонічних поем, сюїт, симфоній, а також інших вокальних та інструментальних творів. На його честь були названі численні вулиці, парки, а також щорічний музичний фестиваль «Тиждень Сібеліуса». У 1939 р. альма-матер композитора, Музичний інститут, що у столиці Фінляндії, отримав назву Академії імені Сібеліуса.

Ян Сібеліус, Симфонічна поема «Фінляндія»

Завдання

№1 Зробити конспект уроку в зошиті
№2 Відповісти на питання в зошиті:

1. Схарактеризуйте музичний жанр концерту, його циклічну форму.

2. Поясніть відмінність між тлумаченнями «концерт — твір» і «концерт — захід».

3. Які нові якості надає музиці В.-А. Моцарта її сучасна оркестрова інтерпретація?

Фото в Вайбер



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Завдання для 6 класу за 15.05.20

Перевіряємо свої досягнення Сьогодні у нас з вами передостанній урок музичного мистецтва. Дуже сумно, що ми з вами вже не побачимо...